19. Homo sapiens stojí pred ďalšou skúškou.

Autor: Mária Diamantová | 3.7.2017 o 15:09 | (upravené 4.7.2017 o 15:18) Karma článku: 2,27 | Prečítané:  246x

Prvú zvládol, keď využil možnosť nahradiť telesné nedostatky svojou mimoriadne veľkou vynaliezavosťou.

Bez tejto psychickej danosti by sme vyhynuli, lebo na rozdiel od ostatných živočíchov rozšírených na Zemi, sme telesne málo prispôsobiví.Ľadovú dobu by sme určite neprežili. Tá vynaliezavosť nás vtedy zachránila, ale zašla priďaleko – do snahy ovládať prírodu – nerešpektovať zákonitosti rovnováhy vo vzájomných vzťahoch živých organizmov a všetko podriadiť svojim ekonomickým záujmom. Nastal všeobecný chaos – spôsobil ho človek poznávaním, ktorému chýba cit pre mieru – pokora zdravého rozumu. V konfrontácii s prírodou je vynaliezavý, ale nie múdry, naopak! Podal dôkaz hlúpej pýchy a chamtivosti – smutný výsledok našich dejín. Vynaliezavosť nás zachránila a nakoniec nás zničí? Hovorí o tom prvá časť Biblie, kniha Genesis Starého zákona.

Hovorí o tom alegorickým spôsobom a z nadhľadu, aký v tak dávnych dobách človek nemohol mať a preto ho pokladá za nadprirodzený. Hovorí o zakázanom ovocí zo stromu poznania dobra a zla, o dedičnom hriechu z neuposlúchnutia zákazu odtrhnúť si jeho jablko a o následnej tragédii človeka vyhnaného z raja. Všetko, čo ľudstvo týmto poznaním dosiahlo má skončiť apokalypsou. Až keď svet zla zanikne, môže sa život zmeniť na šťastný – vykúpený utrpením. Potom údajne nastane to, po čom v tých časoch a čiastočne aj teraz býva nádejou mnohých: utrpenie a smrť prestane existovať, medzi ľuďmi aj zvieratami zavládne mier, vlk s ovečkou budú žiť svorne vedľa seba. Cesta peklom má skončiť rajom. Niečo podobné poznáme z vlastnej skúsenosti – šťastie s nešťastím a utrpením naozaj súvisí a o tom, že do raja vedie cesta peklom existuje porekadlo, čo je iste zaujímavé, ale mňa v Biblii fascinuje príbeh o našom hriešnom poznaní, ktorým sa líšime od našich živočíšnych príbuzných – bytostí bez viny. Len človek bol vystavený možnosti poznať to, čo ho tej nevinnosti zbaví. Nezriekol sa jej – neposlúchol varujúci zákaz Stvoriteľa. Bol viac zvedavý, ako poslušný. Možno ho to prejde, možno ešte neprestal byť  dieťaťom – ktovie. Možno, keď viac pochopí...Napríklad aj to, čo by bolo, keby to jablko neodtrhol, keby poslúchol. Aký by mohol byť život “Adama a Evy“ bez poznania dobra a zla? Nie hocikde, ale uprostred krásy, v raji. Biblia tvrdí, že šťastný. Z čoho, ak nie z tej krásy? Vnímal by ju, oslavoval radosťou zo života spolu s ostatnými bytosťami, ale ako človek: prenikavým myslením, spojeným s umeleckým cítením. Keby človek nepoznal rozdiel medzi dobrom a zlom a žil by z krásy a pre krásu, nemusel by so zlom bojovať a trpieť, lebo by ho nespôsoboval, nebolo by. Ale rozhodol sa inak, zo zvedavosti, z túžby poznať aj to, čo nepotreboval poznať, aby mohol vládnuť. Prečo? Prečo mu nestačil svet krásy? Možno by sme mohli zostať nevinní a napriek tomu byť ľuďmi – naozajstnými. Mysliacimi ľudsky – nie bez srdca. Uprostred krásy,  v raji.  Veď je tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.


Už ste čítali?