reklama

38. Pochopme svoju minulosť (pre dôstojnú budúcnosť)

Naša minulosť je neodmysliteľná od myšlienok zakladateľa komunistickej ideológie – Karola Marxa, ktorému sa z príležitosti jeho narodenín venujú zahraničné informačné médiá a v Nemecku mu postavili sochu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

U nás mala byť jeho ideológia stotožnená s fašizmom, ale zákon nebol schválený parlamentom. Aj ja odsudzujem násilie páchané komunistickou stranou v päťdesiatich rokoch, aj potom. Mám k tomu dostatočné osobné dôvody: mala som bez súdu väzneného otca a znemožnenú kariéru. Ako absolventka odboru filozofia – biológia viem, čo znamenalo byť “občiankárkou“ bez straníckej legitimácie.

Na vine bola ideológia komunizmu? Ako ju mám obviniť, keď je o rovnosti všetkých ľudí a o sociálnej spravodlivosti? Vadila mi len stranícka disciplína, nevyhnutnosť podriadiť sa rozhodnutiam straníckeho vedenia. Preto som ako študentka odmietla do nej vstúpiť a ako nestraníčka som dlho mohla učiť len na učilišti, kde biológia nebola, takže som pre nedostatočný hodinový úväzok prechádzala z učilišťa do učilišťa. Nemyslím, že je za to niekto zodpovedný – u nás asi nie. To sa ukázalo po nástupe Alexandra Dubčeka. Keď nastolil skutočnú rovnosť, demokraciu, zasiahla sovietska moc a bolo po všetkom, až kým neprišiel Gorbačov s “perestrojkou“. Obaja boli komunisti, ale nie stalinského, či brežnevovského typu. Vlastne medzi Stalinom a Brežnevom nebol podstatný rozdiel, obaja boli za násilie, len v inej dobe. Silneli ekonomické záujmy a tak sa do popredia dostávali myšlienky vzájomného rešpektovania a spolupráce. Gorbačov vytvoril podmienky, aby sa uplatnili naplno. Odstránil múr medzi Východom a Západom – komunistický systém zriadenia, vytvorený Leninom musel padnúť. Bol v rozpore so zakladateľom komunistickej ideológie, Karolom Marxom, ktorý sa zameral na nenásilnú formu boja, za osemhodinový pracovný čas a iné sociálno-politické ciele, vrátane všeobecného volebného práva. Výsledkom malo byť volebné víťazstvo pracujúcich, ktorých väčšinu tvorili robotníci. Predpokladal, že ich prvé víťazstvo bude v najvyspelejšej krajine, v Anglicku. Nepočítal s prvou svetovou vojnou a s príchodom Lenina, ktorý využil možnosť ozbrojeného útoku v hospodársky nerozvinutom Rusku, kde ideály komunizmu uskutočňovali v neuveriteľne ťažkých podmienkach – stupňovaním násilia, ktoré vyvrcholilo kultom Stalinovej osobnosti. Zločinmi, ktoré sa krutosťou rovnajú fašistickým. Kto je za to zodpovedný? To je otázka, ktorú sa snažil riešiť už Chruščov na XXII. zjazde KSSZ odsúdením kultu osobnosti a rehabilitáciou jej obetí. Vďaka nemu sa to isté odohralo aj u nás – nespravodlivo väznení boli rehabilitovaní, medzi nimi aj môj otec, inak by som nemohla študovať na vysokej škole. To všetko poznačilo môj postoj ku komunistom, v ktorom je výčitka aj vďaka, lebo všetkých komunistov nemožno hádzať do jedného vreca. Veď prvým komunistom bol Ježiš Kristus. Kresťanstvo a komunizmus majú okrem sociálneho cítenia spoločné to, čím sa obe ideológie líšia od fašizmu: myšlienku rovnosti. Humanizmus!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(Viď. blogy č. 29. a 30.)

Mária Diamantová

Mária Diamantová

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na dôchodku sa naplno venujem zapisovaniu a odhaľovaniu hlboko osobných a vnútorne i navonok prepojených zážitkov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu